Forum www.4wheels.fora.pl Strona Główna www.4wheels.fora.pl
Dla każdego fana motoryzacji


Bugatti Veyron 16.4

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.4wheels.fora.pl Strona Główna -> Samochody sportowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Mały




Dołączył: 08 Lip 2008
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Wto 20:34, 08 Lip 2008    Temat postu: Bugatti Veyron 16.4 Back to top

Bugatti Veyron 16.4 – jeden z najszybszych i najdroższych samochodów na świecie, ze zmierzoną prędkością maksymalną 407,5 km/h. Do setki rozpędza się w 2,5 sekundy. Trafił do produkcji we wrześniu 2005. Produkowany jest przez Volkswagena. Sprzedawany pod marką Bugatti (Volkswagen jest obecnie właścicielem Bugatti). Został nazwany na cześć kierowcy wyścigowego Pierre'a Veyrona, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1939, ścigając się dla firmy Bugatti.

W chwili wejścia na rynek, Bugatti Veyron był przez techników określany jako najszybszy seryjny samochód świata. Niestety rekord ten nigdy nie znalazł się w Księdze Rekordów Guinessa - od rozpoczęcia produkcji nie przeprowadzono oficjalnych testów (choć wielu dziennikarzy i techników udowodniło, że samochód rzeczywiście przekracza 400 km/h), natomiast w pierwszej połowie września nieoficjalny rekord Veyron'a został pobity przez amerykański supersamochód SSC Ultimate Aero Twin Turbo. Jego prędkość maksymalna, będąca oficjalnym rekordem wśród samochodów produkowanych seryjnie, to 411,76 km/h. Jeżeli weźmiemy pod uwagę także dane producentów, to prędkość 407,7 km/h niknie przy tym, co zapowiada angielski Brabus TKR, którego prędkość maksymalna ma wynosić 434,44 km/h. Ta wartość jest jednak tylko zapowiadana przez producenta, a jej weryfikacja będzie możliwa dopiero, gdy samochód znajdzie się w fazie

Historia :

Rozwój pojazdu rozpoczął się od zbudowania w roku 1999 samochodu koncepcyjnego 'EB 18/3 Veyron'. Po raz pierwszy pokazany na Targach Motoryzacyjnych w Tokio, wyglądem przypominał już ostateczną wersję produkcyjną samochodu. Główną różnicą było zastosowanie silnika W18 z trzema głowicami po 6 cylindrów każda. Veyron został zaprojektowany przez Hartmuta Warkussa z Volkswagena, zamiast Giorgetto Giugiaro, który projektował trzy wcześniejsze modele koncepcyjne Bugatti.

Prezes Volkswagena Ferdinand Piëch ogłosił produkcję Veyrona na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w roku 2001. Zapewniano, że będzie to najszybszy, najmocniejszy i najdroższy samochód w historii. Zamiast silnika W18, model produkcyjny miał być napędzany silnikiem "W16" w układzie podwójnego V. Jednostka ta, po raz pierwszy zastosowana w Bentleyu Hunaudières z 1999r., otrzymała cztery turbosprężarki, produkując deklarowaną moc 1.001 KM / 736 kW) (szczegółowe parametry silnika omówione są w sekcji Silnik). Prędkość maksymalna Veyrona miała wynosić 406 km/h, a cena kształtować się na poziomie 1 miliona euro.

Rozwój trwał cały rok 2001, aż EB 16/4 Veyron otrzymał status "zaawansowanego konceptu". Pod koniec 2001 r. Bugatti ogłosiło, że samochód, oficjalnie nazwany Bugatti Veyron 16.4, wejdzie do produkcji w roku 2003. Jednakże w trakcie rozwoju napotykano na szereg poważnych problemów. Osiągnięcie wymaganej prędkości maksymalnej okazało się bardzo trudne – jeden prototyp został zupełnie zniszczony w wypadku, a inny wypadł z toru podczas publicznej demonstracji na torze wyścigowym Laguna Seca (Monterey, Kalifornia, USA). Ze względu na te i inne wydarzenia, termin wprowadzenia auta do produkcji seryjnej stale się opóźniał.

Jeszcze tego samego roku Piëch odszedł na emeryturę ze stanowiska prezesa Grupy Volkswagena. Zastąpił go Bernd Pischetsrieder. Nowy prezes niezwłocznie skierował projekt z powrotem do studia, aby wprowadzić poważne poprawki. W grudniu 2003 dotychczasowego szefa Bugatti, Neumanna zastąpił Thomas Bscher, i poważne modyfikacje zostały wprowadzone w Veyronie pod nadzorem byłego inżyniera VW i szefa inżynierów Bugatti – Wolfganga Schreibera.

Po wprowadzeniu samochodu do produkcji seryjnej, okazało się, że pomimo iż każdy Veyron jest sprzedawany po milion euro, produkcja jednego egzemplarza kosztuje ok. 6 mln euro. Nie jest to koszt wytworzenia pojedynczego samochodu, ale koszt całego przedsięwzięcia podzielony przez liczbę wyprodukowanych do tej pory egzemplarzy. Ze względu że Bugatti, a więc także i Volkswagen, tracą tyle pieniędzy, Jeremy Clarkson porównał Veyrona do Concorde.


W przypadku Veyrona, minie wiele lat zanim Volkswagen będzie w stanie określić, czy ich inwestycja w superzaawansowane technologie opłaciła się. Jednym z kluczowych wskaźników będzie, jak wiele (jeśli w ogóle) z technologii wykorzystanych podczas konstruowania Veyrona, znajdzie zastosowanie w masowej produkcji samochodów.
ytuj]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mały dnia Wto 20:34, 08 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.4wheels.fora.pl Strona Główna -> Samochody sportowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach