Forum www.4wheels.fora.pl Strona Główna www.4wheels.fora.pl
Dla każdego fana motoryzacji


Hamulce --> bez hamulcy ani rusz ;D

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.4wheels.fora.pl Strona Główna -> Tuning
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Mały




Dołączył: 08 Lip 2008
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Śro 19:41, 09 Lip 2008    Temat postu: Hamulce --> bez hamulcy ani rusz ;D Back to top

HAMULCE

Bez hamulców ani rusz...

Tuning to szeroka i obszerna dziedzina zmian w samochodzie. Poczynając od samego wyglądu na zmianach mechanicznych kończąc. Przez wiele osób jednak to właśnie zmiany mechaniczne są traktowane jako priorytetowe, ponieważ nic nie daje większej satysfakcji z jazdy jak poczucie pełnej kontroli nad samochodem. Często jednak pod tym pojęciem rozumiemy głównie zwiększanie mocy w celu poprawy osiągów. Podczas szybkiej jazdy mimowolnie opóźniamy moment hamowania, podświadomie chcąc cieszyć się jak najdłużej szybką jazdą. I tu właśnie może pojawić się niedoskonałość seryjnego wyrobu.

Kilkanaście mocnych hamowań z dużej prędkości, może spowodować pojawienie się zjawiska fadingu, co objawia się zmniejszeniem skuteczności hamowania i wydłużeniem jej drogi. Gdy poczujemy prawą stopą, że po wciśnięciu #####u do końca samochód coraz słabiej zwalnia, to znaczy, że właśnie to zjawisko pojawiło się w waszym samochodzie. Co wtedy zrobić? Odpuścić sobie pogoń za kolejnymi sekundami... Spokojna jazda i mniej intensywne hamowanie powinny po chwili przywrócić stan hamulców do normy. Gdybyśmy zignorowali ten ważny sygnał, jaki daje nam nasz wykorzystywany do granic możliwości samochód, może nas to drogo kosztować. Przegrzana i pęknięta tarcza hamulcowa, zagotowany płyn, starte i popękane klocki... Nie mówiąc o zapieczonym zacisku. Tak więc jeżeli poczujecie, że podczas jazdy, po kilkukrotnym intensywnym hamowaniu pedał hamulca zaczyna wpadać coraz głębiej, a samochód coraz gorzej hamuje oraz czuć we wnętrzu nieprzyjemny zapach, to znak że Wasz samochód ma już dość.

Czy jest jakieś wyjście z tej sytuacji? Nie po to przecież dokładamy do naszych samochodów nasze ciężko zarobione pieniądze, aby nie cieszyć się przyjemnością z jazdy. I tu znów kłania się jaśnie panujący nam TUNING... Możliwości zmian w układzie hamulcowym jest równie wiele co w silniku, czy w zawieszeniu. Do większości popularnych samochodów można dokupić kilka wersji zmodyfikowanego układu hamulcowego, które różnią się nie tylko ceną ale również i przeznaczeniem. Spośród kilku firm dostępnych na naszym kontynencie największą renomą i popularności cieszą się podzespoły firmy BREMBO oraz FERODO, które słyną ze swoich sukcesów w sporcie samochodowym. Zerknijmy co oferują dla fanów tuningu...

Najpopularniejszą i zarazem najtańszą opcją jest zmiana samych klocków hamulcowych, z seryjnych na ich tuningowe odpowiedniki firmy FERODO. Model DS2000 charakteryzuje się zdecydowanie większą odpornością na duże temperatury, które pojawiają się podczas intensywnego hamowania. Zdecydowanie polecany jest zakup tej klasy klocków podczas wymiany zużytych na dobre. Dokładamy parę groszy i cieszymy się krótszą drogą hamowania. Zaletą klocków z serii DS2000 jest również ich duża żywotność, która przewyższa seryjne elementy oraz bezproblemowe, codzienne użytkowanie ich w ruchu ulicznym. Dla bardziej wymagających firma FERODO oferuje modele z serii DS2500. Aby wykorzystać ich cały potencjał należy jednak wymienić również tarcze na sportowe. Wadą tych klocków jest ich wydajność podczas spokojnej jazdy. Aby w pełni korzystać z dobrodziejstwa ich wyśmienitych osiągów, muszą one cały czas mieć odpowiednią temperaturę. Wysoką!!! Tak więc po ruszeniu z miejsca należy kilkakrotnie gwałtownie zahamować aby je rozgrzać. Postój w korku, wolna jazda delikatne hamowanie, to nie są warunki pracy tych elementów. Zostały one stworzone do dynamicznej, agresywnej jazdy lub startu w amatorskich imprezach sportowych. Kolejną grupą sportowych klocków jest seria DS3000 i DS4000. To już technologia produkcyjna i jakość materiału na najwyższym poziomie. Wystarczy zerknąć na katalog dostępnych elementów. Skoda Octavia A-Grupa, Fiat Punto Kit-car, Subaru Impreza… Zastosowanie tylko i wyłącznie w sporcie samochodowym. Cena, warunki optymalnej pracy i kosmicznie szybkie zużycie wykluczają je z zastosowania na ulicę...





Kolejnym krokiem w tuningu układu hamulcowego naszego samochodu jest wymiana tarcz. I tutaj również mamy kilka możliwości do wyboru. Firma Brembo oferuje kilka wariantów w zależności od naszych potrzeb. Podstawową, ale świetnie sprawdzającą się w codziennym użytkowaniu jest tarcza z serii BREMBO MAX. Nacięcia na powierzchni tarczy powodują, że podczas dociskania klocków do powierzchni tarczy, wszelkie nierówności oraz zanieczyszczenia zostają usunięte, dzięki czemu klocki zawsze dolegają swoją maksymalną powierzchnią styku. W przypadku zastosowania tarcz firmy BREMBO z serii MAX wraz z klockami FERODO DS2000 otrzymamy zestaw hamulcowy, który okaże się bezcenny podczas szybkiej jazdy. Bo czyż można wycenić nasze życie i bezpieczeństwo? Wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na korozję gwarantują bezproblemowe użytkowanie i satysfakcję z dobrego zakupu. Jak rozpoznać kiedy tarcza będzie zużyta? Firma BREMBO wpadła na prosty aczkolwiek świetny pomysł. Jedno z nacięć jest płytsze od pozostałych i w momencie gdy zniknie pod wpływem zużycia się powierzchni tarczy, będzie to znak, że należy wymienić je na nowe.

Oprócz serii MAX, firma BREMBO oferuje również tarcze nawiercane. Oprócz jak najwydajniejszego odprowadzania temperatury, otwory służą również do usuwania zanieczyszczeń z powierzchni tarczy. Zaletą takiego rozwiązania jest zwiększona wydajność hamulców, jednak jest to okupione zmniejszoną żywotnością klocków, oraz specjalnym ich doborem. Gdybyśmy chcieli zastosować zwykłe, seryjne klocki, szybko przekonalibyśmy się, że był to zły zakup. Szybkie zużycie klocków, popękana powierzchnia, stale brudne od pyłu felgi to najbardziej uciążliwe w codziennym użytkowaniu elementy. W zestawie z takimi tarczami powinny współpracować klocki serii DS2500 lub DS3000, a te jak już wiemy muszą ciągle być rozgrzane... Kolejnym rodzajem tarcz może być połączenie nacięć wraz z otworami. Generalnie jednak zasady użytkowania pozostają takie same jak w przypadku nawiercanych tarcz.

Najbardziej zaawansowane modyfikacje układu hamulcowego to wymiana tarcz, piast z łożyskami, zacisków oraz klocków na większe odpowiedniki, które dość często przypominają żywcem wzięte prosto z bolidów wyścigowych. Jednak cena, która jest kosmiczna nie zachęca do zakupu, a termin realizacji ze względu na indywidualne podejście może przeciągać się w nieskończoność. Gdy jednak zauważymy taki zestaw zamontowany w samochodzie, wewnątrz nas budzi się podziw dla właściciela tego „bolidu”. Bardzo popularny szczególnie wśród posiadaczy samochodów marki VW jest montaż całego zestawu składającego się właśnie z zacisków, tarcz i piast, które pochodzą bezpośrednio z Porsche 911 Turbo!!!

Podczas ingerencji w układ hamulcowy warto pokusić się o zmianę płynu hamulcowego na najlepszy aktualnie znajdujący się na rynku - FERODO DOT 5.1. Zwiększona do 260 stopni C temperatura wrzenia płynu sprawia, że można bez obaw ostro użytkować hamulce, oczywiście jeżeli wszystkie inne elementy są sprawne i pozwalają na to... Nie zapominajmy, że płyn hamulcowy się starzeje i gdy nawet nie wykorzystujemy do końca możliwości naszego samochodu lub nawet gdy stoi on nie użytkowany, należy dokonać wymiany płynu. Płyn ten stosować można nie tylko w samochodach sportowych ale we wszystkich innych również tych z ABS-em.

Na co więc zdecydować się aby droga hamowania naszego samochodu skróciła się w znacznym stopniu, ale również aby hamulce nie wymagały od nas zmiany stylu jazdy i nie były uciążliwe w codziennym użytkowaniu. Moja propozycja jest następująca: tarcze Brembo MAX i klocki FERODO DS2000. Bezproblemowe użytkowanie, skrócona droga hamowania i bezpieczeństwo w wypadku nagłego hamowania. Koszt zakupu jest atrakcyjny a radość z wykorzystywania takich hamulców ogromna. Do tego płyn DOT 5.1 i możemy nie obawiać się, ze zawiodą nas kiedyś nasze hamulce...


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.4wheels.fora.pl Strona Główna -> Tuning Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach